3. rész
SEGÍTŐ KEZEK
Sokadszor
tisztázom a könyvben, de nem lehet elégszer írni azok kedvéért, akik álságosan
azt kiabálják, hogy „Miért nem segített neki senki?” Nem lehetett neki
segíteni. Amikor valóban arra volt szüksége, mert betegség és az
ellehetetlenülés gyötörte, hátat fordítva szidott mindenkit, aki segíteni merészelt.
Én magam televíziós szerkesztőként a felelősök által képernyőképtelennek
titulált énekesnőt tűzön-vizen keresztül, titokban „műsorra tűztem”. A ’90-es
évek elején nagy gázsinak számított egy tévés felvételért a 20.000 Ft (manapság több
művész fizet azért, hogy a képernyőre kerülhessen), hogy valóban az volt-e azon
lehet vitatkozni. Ám mindig azt gondolom, hogy azért a pénzért éri meg
elvállalni egy szereplést, amire szükséged van. Nos, a kamaszfiát egy penészes
újpesti garzonban nevelő nő, aki nagykabátban alszik, mert nem tudja a villanyt
fizetni és dicső múlt ide vagy oda, betétdíjas üvegek visszaváltásából él,
visszautasította művészi gőgjében a gázsit. Természetesen nem ez volt az oka,
hiszen ő, aki évek óta nem tartotta senkivel a kapcsolatot honnan tudhatta
volna a gázsikat. Alaposan megváltozott külseje bántotta nagyon. Rettegett az
emberektől, soha, de soha, gyönyörű dizőz korában sem szabad volt ránézni, mert
akkor rögtön elméleteket gyártott. Mindig azzal foglalkozott, hogy mit mondanak
róla, ezek általában fantáziaszülemények voltak.
A
felkapott művésznőnek szerencsére akadt szervezője, segítője, mégpedig egy
műsorszervező iroda, akik szívesen elvállalták a menedzselési feladatokat,
amire bizony nagy szükség is volt a megváltozott világban. Ez nem az ORI
(sokszor jogos) diktatúrája volt, hanem a piaci farkastörvények diktálta világ,
amiket bizony a megrendelők nagyon sokszor átalakítottak. Ügyvéd, menedzser,
könyvelő, fodrász és fogorvos nélkül védtelen vagy ebben a világban – mondják
és ez teljesen igaz. Kicsit kitérve az ORI korszakra. Az egyeduralkodó állami
Országos Rendező Iroda bizony fel tudott emelni és el tudott végleg
lehetetleníteni, meg tudott határozni sorsokat. Ez igaz, de emellett
meggyőződésem, hogy ha nem követelsz következetesen felkészültséget, pontosságot,
alázatot a munka és a közönség iránt, akkor – tisztelet a kivételnek – a fellépő
a könnyebb utat választja és szemrebbenés nélkül – előre elnézést – a
legnagyobb szarban hagyja a szervezőt. Ezt a metódust tudta akkor elutasítani
az ORI. Zsuzsa pályája elején munkalehetőséggel megbecsült tagja volt a fellépő
csapatoknak. Halló, itt Balaton; divatbemutatók, Made in Hungary, Tessék
választani! sorozatok nyújtottak folyamatos lehetőséget. A lány eredetileg is
labilis idegrendszere nem tudta elviselni a munkával járó stresszt, és bár még
csak ’76-o írunk, amikor az egyik balatoni fellépésen megbotlik a mikrofon
zsinórban és a közönség összesúg: Biztos be van rúgva. Persze, mondja ő,
mindenki iszik. Igen, de nem mindenkiről mondják kapásból. Bele volt kódolva a
támadási lehetőség és ő vért nélkül állt ki a színpadra. Megkockáztatom, már
akkor lenézte a közönséget, aki csak a magyar vacakra vevő és nem hallgat
Aretha Franklint.
Számtalan
slágervetélkedő est ment le úgy, hogy Zsuzsa nem jelent meg az általában élő
közvetítésű előadáson. Lassan magára haragított mindenkit, de újra és újra
akadt egy dal, amit mégiscsak a az ő hangjára képzeltek el. A legnagyobb hazai
szerzők írtak neki, a szakma meghajlott tehetsége előtt, de meg nem bocsátotta
emberi tetteit. Ami nincs, az nem hiányzik, hát írjuk egy kicsit ki (majd
végleg) a megbízhatatlan botrányhősnőt.
Dehogyis
mehet ő Cannes-ba, a nemzetközi Midemre; szó se lehet róla, hogy ő kapja a
legjobb énekesnőnek járó rádiós díjat! Pályájának első húsz éve ebben telt el,
aminek nyilván nem tett jót, hogy senki nem tudta, hogy mi lesz a vége, ha vele
kezd.
2. rész
TE MÉG MINDIG ITT VAGY, …………….?
Szívében
a világ színpadait meghódító vágyakozással, lelkében az állandó kishitűség
ördögével állt az ORI turné keretében szervezett vidéki fellépésen színpadra.
Ez esetben egy késdobáló étterem sarkában elhelyezett apró pódiumra. A lenszőke
hajú 25 éves fiatal lány, kilépve a Divatcsarnokból, friss Táncdalfesztiválos
előadói díjjal, óriási hangját kieresztve énekli az általa sosem becsült
„Kicsi, gyere velem rózsát szedni” című, azóta örökzölddé vált dalt.
Általa
vált örökzölddé, de az akkori közönséget megosztotta. Akkor még nekik énekelt,
nem saját magának, de zavarta a nem vájt füleket az éles, „nyugati torkokat”
idéző hang és a modern előadásmód. Semmi előképzettség, csak egy Istentől
kapott nyersanyag, ami akkor gyémántként kiragyogott az országból és
„boszorkányság” vádjával kirekesztetett a hirtelen idegessé vált popszakmából.
A
nyers modorú, külvárosi lány sosem tartotta magában véleményét, ami a szívén,
az a száján. És hát a szíve sem volt rózsaszínű leányálmokkal tele. Az életet a
negatív oldaláról szemlélte, de az első években még az erősebb, fiatal
idegrendszer fel tudta venni a harcot a támadásokkal szemben. Ha kellett, hát
elénekelt még olyan olcsóságokat is, mint ez a Kicsi, gyere velem. Lám, volt,
aki elhitte és ment volna vele, de ő tehetsége magaslatából, kőbányai
lenézéssel válaszolt. Énekelt, és azt kívánta, mindenki menjen a pokolba és
hagyják őt dalolni.
Így
volt ez a fent említett kocsmában is, ahol a hevenyészett pódiumot a WC-hez
vezető útba állították. Ha ott, akkor hát ott zengjen fel a rózsaszedésre
invitáló opusz. Nos, a vendégeknek nem ez volt az állandó hobbijuk.
Illuminált
törzsvendég ingajáratban a pódium előtt a mellékhelyiségbe. A fiatal szőkeség
csábít a hegycsúcsra, mikor az úr megunja a dolgot és a pult felé haladva
rászól: Te még mindig itt vagy, baszd meg?
És
a lány az egész pályát így éli meg. Ő még mindig ott van, és basszák meg a
többiek. Nem is rejti véka alá álláspontját.
1. rész
Bevezető
Cserháti Zsuzsáról számtalan megemlékezés, méltatás jelent meg halála után, természetesen jóval több, mint életében bármikor. Kiadatlan rádiófelvételek, sosem hallott „csodák”, tévéinterjúk. Azon kevés művészek, előadók sorsára jutott, akiknek biztos helye van az emberek emlékezetében. Az emberi emlékezet múlandó, az előadóművészet a pillanaté. Ki lesz bálvány? Kit felednek el méltatlanul? Kit fedeznek fel halála után? Megválaszolhatatlan kérdések.
Cserháti
Zsuzsa kifelé is leplezetlenül megmutatott egyénisége, őszinte kitárulkozásai
közel engedték az emberekhez, mindenki maga közül valónak érezte az egyszerű
művésznőt, aki nem fogadta el, ha a hentesnél előre engedték.
Halála
után egy riportkönyv jelent meg, érintve életének főbb állomásait, néhány
megszólalni hajlandó egykori kolléga visszaemlékezésével. Összetört szárnyakról
szólt a mese, kronológiai sorrendben tartva az élettörténetet. Tisztességére
vált a megszólalóknak, hogy senki sem szépítette a múltat – úgynevezett
barátság ide vagy oda -, nem mentegette a kiszámíthatatlan személyiséget.
Természetesen
rejtve maradt sok izgalmas kérdés, a miértekre felületesen hagyományos,
elterelő válaszok láttak napvilágot. Végül is ki venné magának a fáradtságot,
hogy ebben a normálisan működőnek, igazságosnak nem nevezhető szakmában kézzel
fogható okokat keressen arra, hogy miért csúszik félre egy karrier. „Az
egyiknek sikerül, a másiknak nem” – a dalszöveg itt beteljesíti önmagát.
Normális, hétköznapi pszichével mindez túlélhető, ám a sebzett idegrendszer
gyakran választ olyan pályát, ahol „megkaphatja a magáét”.
Karma
vagy szabad választás? Túl szeretnénk nyúlni a sematikus összefüggéseken, azon,
hogy a külső szemlélő mindig okosabb, ha más életéről van szó. Az énekesnő
pályaválasztása, sorsa modellként szolgálhatnak összetört lelkek döntéseinek
megértéséhez.
Lélektani eseményeket keresünk, mutatunk meg fókuszálva arra, hogy közelebb kerüljünk az önsorsrontás, az önbüntetés miértjéhez.
Cserháti
Zsuzsa életének tanítása izgat, mit üzen a hasonló cipőben járóknak?
Kisgyerekként
csodáltam őt, kamaszként istennőnek láttam, fiatal felnőttként munkakapcsolatba
kerültem vele. Több, mint 10 évig követtem nap mint nap nemcsak pályáját, de
lelkének összes rezdülését is. Barátjának fogadott, bár az idő megmutatta, hogy
ez a fogalom nála összemosódik a zárt lelkivilággal, a belső képzelettel.
Mindent, mindig kiadott.
Ismeretlen
pillanatait, döntéseit mesélem hát el, a legnagyobb tiszteletben tartva
emlékét. Ennyivel tartozom magamnak, akinek az ifjúsága volt, és neki, aki csak
a színpadi létével tudott örömet szerezni. Élettöredékeket elevenítek fel az
egykori rajongó gyerek, a fiatal barát, a belefáradt munkatárs szemszögéből.
Tanulságok,
tabutémák látnak majd napvilágot az emlékezésben. A sorsot megfejteni nem
lehet, de választani az életben mindig több esély adódik. Zsuzsa válaszutak
előtt állva habozás nélkül ment tovább a saját maga által kijelölt sors-úton,
ami nagyon keserves volt neki és megkeserítette mindenki életét, aki
kapcsolatba került vele.
Lelke
mélyén élete végéig behunyt szemű „pince-díva” maradt, aki a fényre vágyott.
Kilökte hát a sors az emberek közé, akiket utált, mert félt tőlük.
Depressziósnak mondták, hát valóban az lett. Gyógymódja a sötétség, így
gyógyulni a pokoli sötétbe ment, a bárok, félrecsúszott életek, titkos
pincepódiumok sarkába. Hullámvasútja felrepítette a fénybe, ahol aztán
ténylegesen meghalt.
Az
első, legfontosabb tanulság: ne ismerkedj meg bálványoddal, úgy a tiéd marad.
Cserháti
Zsuzsa, a bálvány, a Földre szállt és földre rántott engem is. Ennek a
története ez a sors-regény.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése